tiistai 18. syyskuuta 2012

Antonov 2


Yksi  ilmailupäivän vetonauloista oli tämä maailman suurin yksimoottorinen kone joka on kehitetty Venäjällä 1947.
Sitä tehtiin myös Kiinassa ja Puolassa yhteensä 24000 kpl.
Tämä kuvan kone on tehty puolassa 1990 ja sen omistaa Helsinkiläinen Lennuklubi.


Kun konetta käynnistettiin niin kuului valtavia paukahduksia ja sakea savupilvi kohosi ilmaan.
Mistähän syystä koneen venäläinen lempinimi on ollut "kukuruznik?"


Lopulta moottoriin tuli tasainen käyntiääni. Yleisökuljetukseen kelpuutettiin etusijalla lentokerhon jäsenet ja laskuvarjohyppääjät.


Kierroksen lopuksi kone laskeutui ja matkustajat laskeutuivat tukevalle kentälle.
Kahden lentäjän lisäksi koneeseen mahtuu 12 matkustajaa.

Polttoainetta kuluttaa tämä syöppö 180 litraa tunnissa.




2 kommenttia:

pärinäpoika kirjoitti...

erityistä tuossa koneessa on sen "stol" ominaisuus.

lähtee sis ilmaan todella lyhyeltä kiitoradalta!

sen vuoksi juuri tykätty ja hyväksihavaittu kone kaikenlaisilta tilapäsiltä lentokentiltä, nurmialueilta yms. paikoista!

JPK kirjoitti...

"kyytiin kelpuutettiin ensisijaisesti laskuvarjohyppääjät" :)) No, onhan se hyvä että on aikaisempaa kokemusta jos kone syöksyy maahan:)